PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Wednesday, April 13, 2011

Educational Trip to UTM V2.0 - SMK Seri Lalang

Sekali lagi, Kelab Smart Camp telah diberi kepercayaan untuk menganjurkan satu lagi khidmat pendidikan untuk tahun 2011 ini pada 8 – 9 April 2011 yang lepas. Khidmat Pendidikan ini yang dikenali sebagai “Educational Trip to UTM V2.0” disertai oleh pelajar dari SMK Seri Lalang, Kluang. Seramai 75 orang pelajar yang terdiri daripada pemegang Biasiswa Kecil Persekutuan (BKP) dan Biasiswa Kenangan Dato’ Onn (BKDO) serta 8 orang guru pengiring dengan kekuatan fasilitator serami 19 orang telah berkampung di Kolej Tuanku Canselor (KTC).

Objektif utama pengajuran Educational Trip ini adalah untuk membentuk jati diri dan sahsiah pelajar melalui pendekatan ‘learning by doing’. Dengan program yang dirancang adalah berbentuk lawatan ke beberapa tempat di sekitar UTM dan perkongsian pengalaman bersama fasilitator dalam LDK, secara tidak langsung membawa para peserta merasai kehidupan sebagai pelajar UTM khususnya walaupun cuma 2 hari 1 malam sahaja berkampung disini. Jom kita tengok aktiviti yang telah dijalankan~~

Seawal jam 8.45 pagi lagi, abang-abang & kakak-kakak fasi telah menunggu kedatangan adik-adik ini di perkarangan S01 dan di pintu utama UTM. Setelah sampai di S01, fasi telah bersama-sama menaiki bas menuju ke destinasi pertama. Dengan diiringi oleh petugas keselamatan UTM, bas menurunkan adik-adik ini di hadapan Bangunan Canseleri Sultan Ibrahim.
Menunggu ketibaan serta waktu ketibaan di BCSI
Sesi penerangan ringkas & ucapan selamat datang ke UTM
Setelah mendengar ucapan ringkas daripada Pengarah Program serta daripada pihak Unit Pemasaran Universiti, adik-adik ini telah dibawa untuk melawat Perpustakaan Sultanah Zanariah (PSZ).
Ucapan & penerangan ringkas sebelum menjelajah PSZ
Penerangan lebih jelas drpd pustakawan PSZ
Mencuba segala kemudahan yang disediakan di PSZ
Tamat sahaja sesi lawatan dan penerangan daripada petugas di PSZ, setrusnya adik-adik ini telah dibawa ke Fakulti Sains. Mereka dipecahkan kepada 2 kumpulan besar untuk melawat 2 ke kawasan Jabatan Kimia serta Jabatan Fizik.
masing-masing mempamerkan pelbagai reaksi ketika di FS
Sesi penerangan dan penjelasan yang mantap daripada pegawai di FS
ada yang teruja dengan makmal laser, makmal pembuatan kaca dll
Setelah tamat sesi di Fakulti Sains, adik-adik ini dibawa ke Bilik Senat, Dewan Sultan Iskandar untuk menikmati hidangan tengah hari. Jom usher lagi..
walaupun makan di meja muja, tapi makanan tetap dalam polisterin :)
faktor kelaparan yang tinggi, mungkin menyebabkan mereka langsung tak perasan kehadiran kamera

Kenyang mengisi perut, aktiviti dihentikan seketika untuk memberi laluan untuk para peserta serta semua yang terlibat secara langsung @ tak langsung untuk menjalani kewajipan, Solat Jumaat di Masjid Sultan Ismail.

Aktiviti petang di sambung selepas tamat menunaikan Solat Jumaat. Tunggu next entry. BTW, untuk gambar, jemputlah ke Fan Pages Smart Camp.

No comments:

Post a Comment